نوبخت در نشست خبری:

انفعال درست نیست و باید مشارکت کنیم | من فرزند کوچک مردم رشت هستم

محمدباقر نوبخت، دبیرکل حزب اعتدال و توسعه، در نشست خبری خود گفت: یازده اسفندماه رخداد انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان در شرایطی برگزار می شود که وضع موجود مطلوب نیست و نارضایتی وجود دارد که گاها در خیابان سرریز می شود که سال گذشته شاهد آن بودیم. نوبخت در ادامه تاکید کرد: حزب اعتدال […]

محمدباقر نوبخت، دبیرکل حزب اعتدال و توسعه، در نشست خبری خود گفت: یازده اسفندماه رخداد انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان در شرایطی برگزار می شود که وضع موجود مطلوب نیست و نارضایتی وجود دارد که گاها در خیابان سرریز می شود که سال گذشته شاهد آن بودیم.

نوبخت در ادامه تاکید کرد: حزب اعتدال و توسعه باتوجه به مرامی که دارد نه روش انفعال و نه اعتراض را در این مرحله برای رفع نارضایتی ها مناسب نمی داند. به عنوان تشکل رسمی اعتقاد داریم که از روش های مدنی استفاده کنیم. در این عرصه حضور پیدا می کنیم.

وی تاکید کرد: صندوق و مسئله انتخابات را جدی دنبال می کنیم. به سه دلیل جایگاه مجلس تضعیف شده است. نخست عدم برخوردای از سلایق قانونمند است. الان مجلس از همه سلایق طبق قانون اساسی برخوردار نیست. برای رفع این کاستی انتظار داریم عده ای که ابروی اجتماعی خود را در دست گرفتند و در انتخابات شرکت کردند، حداقل تایید صلاحیت می شدند‌ که نشد. ما نسبت به این امر معترض هستیم. انتظار داریم شورای نگهبان جهت فراهم کردن شرایط رقابت  اقدام کند تا ما بتوانیم مجلسی را تشکیل بدهیم که همه سلایق مردم در چهارچوب قانون اساسی نماینده داشته باشند.  مجلس نه تنها طبق قانون اساسی از اختیارات تقیینی برخوردار است بلکه از ابزار نظارتی هم می تواند استفاده کند. دو و نیم سال از عمر دولت سیزدهم می گذرد، ایا دو و نیم میلیون فرصت شغلی ایجاد شد؟ مجلس باید پیگیری می کرد. آیا دو و نیم میلیون مسکن ساخته شد؟ تورم نصف شد؟ تا پایان دولت نرخ تورم تک رقمی می شود؟ مرکز آمار ایران گزارش رسمی تورم دی ماه را منتشر کرد. کسی به تورم حدود ۴۳ درصدی توجه کرد؟ ایا در جریان تورم ۴۸ درصدی هستند؟ دولت قادر نبود بیش از ۲۰ درصد کاهش قدرت خرید مردم را جبران کند. ایا مجلس از بعد نظارتی استفاده کرد؟ این اعمال نظارت کجا هست؟ من ایده، ایده الی ندارم. مجلس نمی تواند همه مشکلات را حل کند اما در تصمیم گیری درست بخشی از کاستی ها را می تواند کاهش دهد. برخی دستگاه های کشور به صورت موازی با مجلس قانون گذاری می کنند که مجلس باید اقدام و ورود کند. تا ۱۹ بهمن منتظر هستیم که شورای نگهبان نظر نهایی خود را اعلام کند.

وی درباره ردصلاحیت حسن ر‌وحانی اظهار کرد: ردصلاحیت ها باعث شد انتخابات جمعی نباشد. از ردصلاحیت آقای روحانی متعجب و متاسف هستیم. سخنرانی سال ۵۶ ایشان را در مجلس شنیدیم و قوی در برابر دستگاه استبدادی ایستادند و نام امام را آوردند. اینکه آقای روحانی با ۲۴ میلیون رای یک عضو از مجلس خبرگان نمی شود باعث تعجب و تاسف ماست. عدم تایید صلاحیت بر میزان مشارکت تاثیر منفی دارد و ممکن است باعث بی انگیزگی عده ای هم شود.

دبیرکل حزب اعتدال و توسعه تاکید کرد: مردم به اندازه وسع از ما انتظار دارند.

نوبخت درباره تغییر حوزه انتخابیه افزود: من‌۴ دوره نماینده مردم رشت بودم و از آرا گسترده و کم نظیر برخوردار بودم و برای پنجمین بار خودم خداحافظی کردم. من با مردم گیلان و رشت رابطه عاطفی داشتم و قابل پیش بینی بود که مورد مطالبه مردم رشت قرار بگیرم. الان نمی شود تغییر حوزه داد. من فرزند کوچک مردم رشت هستم.

وی درباره اعتراض دکتر روحانی به ر‌دصلاحیت خود بیان کرد: تا جایی که من باخبرم اعتراض ایشان متعین به همان بیانیه هست و هنوز ایشان را زیارت نکردم. انشاالله فردا مطلع خواهم شد. در مجلس خبرگان هم زمینه رقابت تقلیل یافته است که انشاالله شورای نگهبان شرایط لازم را  فراهم کند. مشارکت در مجلس خبرگان اثرگذار خواهد بود.

وی با اشاره به سرلیستی خود در تهران اظهار کرد: در این خصوص نه تنها برای تهران برای سایر حوزه ها جمع بندی متوقف تا ۱۹ بهمن ماه است. چون چنین شرایطی به وجود نیامده است قطعا موضوع اینکه لیست بدهیم و چه کسی سرلیست باشد، معیارهایی وجود دارد.

نوبخت افزود: برای انتخابات مجلس، در فرآیند شکل گیری هستیم و همچنان همفکری داریم و تلاش می کنیم، ائتلاف شکل بگیرد. انگیره ما با حضور آقای روحانی در خبرگان بیشتر بود. البته انسان های بزرگی در خبرگان هستند شاید آنها نخواهند حزبی با ما کار کنند. فعلا زمینه فراهم نشده است.

وی بار دیگر تاکید کرد که دفتر اقای روحانی درباره اعتراض و عدم اعتراض ایشان توضیح خواهد داد.

دبیرکل احزاب اعتدال و توسعه گفت: از ۱۵ نفر از اعضای مرکزی حزب اعتدال و توسعه ۶ نفر تایید صلاحیت شدند. هروی سخنگوی حزب اعتدال و توسعه تا این لحظه تایید صلاحیت نشده است.

وی درباره برنامه آتی خود در مجلس بیان کرد: بنا داریم با تشکیل فراکسیون بازنشستگان مطالبات به حق بازنشستگان را به جد در مجلس دنبال کنیم. ما با سایر تشکل های صنفی هم هماهنگ خواهیم بود.

وی تاکید کرد: اینطور نیست جریان اصلاحات اصلا در انتخابات نیایند. این طور نیست. تلاش می کنیم مشارکت افزایش یابد و مردم هم از آن بهره مند شوند.

وی افزود: جریان اصلاحات با ما همراه هستند و همفکری می کنیم و تنوع نظر وجود دارد. هرکس باید پاسخگوی عملکرد خودش باشد اینکه کسی نیاید و مردم را به کف خیابان هدایت کند این طور نیست. انفعال این است که در انتخابات شرکت نکنیم. ۷ خردادماه سال آینده مجلس تشکیل می شود و اگر مشارکت نکنیم با جمع خاصی تشکیل می شود. انفعال درست نیست.

وی درخصوص ائتلاف با تیم لاریجانی بیان کرد: با اصولگرایان معتدل و همفکران آقای لاریجانی صحبت میکنیم اما ۱۹ بهمن ماه نظر نهایی ما راجب ائتلاف اعلام می شود.