اولین ابر تورم بزرگ تاریخ جهان ؛ مجارستان ۱۹۴۶

(بخش چهارم و پایانی)__گروه اقتصادی __بالاترین نرخ تورم ماهانه : 13,600,000,000,000,000 درصد. قیمت‌ها هر ۱۵،۶ ساعت دو برابر می‌شدند. بدترین و شدیدترین ابر تورم تاریخ جهان، در نیمه اول سال ۱۹۴۶ در مجارستان ثبت شد. تا اواسط آن سال، بالاترین ارزش اسکناس مجارستان به 100,000,000,000,000,000,000 ، صد هزار کوئینتیلیون پنگو Pengo ، رسید، در حالی […]

(بخش چهارم و پایانی)__گروه اقتصادی __بالاترین نرخ تورم ماهانه : 13,600,000,000,000,000 درصد. قیمت‌ها هر ۱۵،۶ ساعت دو برابر می‌شدند.
بدترین و شدیدترین ابر تورم تاریخ جهان، در نیمه اول سال ۱۹۴۶ در مجارستان ثبت شد. تا اواسط آن سال، بالاترین ارزش اسکناس مجارستان به 100,000,000,000,000,000,000 ، صد هزار کوئینتیلیون پنگو Pengo ، رسید، در حالی که در سال ۱۹۴۴ بالاترین ارزش اسکناس 1,000 پنگو بود. تحقیق CATO، بالاترین نرخ تورم روزانه را ۱۹۵ درصد تخمین زده که معادل ۱۳،۶ کوادریلیون درصد ماهانه است و هر ۱۵،۶ ساعت قیمت‌ها دو برابر می‌شدند.

وضعیت به قدری وخیم بود که دولت مجارستان یک ارز خاص را مختص پرداخت‌های پستی و مالیاتی ساخته بود و هر روز از طریق رادیو ارزش آن را تعدیل می‌کرد. پنگو سرانجام در همان سال با یک ارز دیگر جایگزین شد، اما بر اساس تخمین‌ها، هنگام جایگزینی این ارز در سال ۱۹۴۶ ، ارزش کل اسکناس‌های مجارستانی در گردش برابر با یک هزارم دلار آمریکا بود!

دلایل ایجاد ابرتورم مجارستان

پنگوی مجارستان اولین بار همزمان با آغاز جنگ جهانی و با هدف تثبیت اقتصاد و اصلاح تورم این کشور معرفی شد. از جمله علت‌های ایجاد بدترین ابر تورم های تاریخ جهان در مجارستان، این است که بخش کشاورزی این کشور تحت تاثیر شدید رکود بزرگ قرار گرفت و بدهی‌های تلمبارشده، بانک مرکزی را به بی‌ارزش کردن ارز با هدف پوشش هزینه‌ها از طریق کاهش سیاست‌های پولی و مالی وادار کرد. بعدتر در همان دهه، بر اساس معاهده Vienna Awards، سرزمین‌هایی که به ادعای مجارستان طی جنگ جهانی اول از دست رفته بودند، به این کشور بازگردانده شدند، اما این زمین‌های توسعه‌نیافته از نظر اقتصادی، در نهایت ایجاد فشار بر اقتصاد ملی را به همراه داشتند.

پس از آغاز جنگ جهانی اول، مجارستان در یک موقعیت اقتصادی ضعیف و تقریبا تحت کنترل کامل دولت قرار داشت؛ چاپ پول بدون وجود هیچ‌گونه محدودیت مالی، صرفا بر اساس نیازمندی‌های بودجه دولت صورت می‌گرفت.

در آخر، محیط تورمی به قدری تشدید شد که ابتدا سکه‌های نقره، برنج و نیکل به‌جهت ارزشمندی بسیار بیشتر فلز تشکیل‌دهنده آن‌ها نسبت به ارزش خود سکه، از گردش خارج شدند. با نزدیک شدن به پایان جنگ، دولت فعلی کنترل کامل تولید اسکناس‌ها را بدون وجود هیچگونه وثیقه مشهود در دست گرفت و همزمان ارتش اشغالگر شوروی نیز صدور پول نظامی خود را آغاز کرد که در ادامه، منجر به کاهش بیشتر تقاضای پنگو شد.

بدترین ابر تورم مجارستان پس از جنگ جهانی اول رخ داد و علی‌رغم اقدامات بزرگ با هدف ثبات ارزی، تنها راه‌حل، معرفی یک ارز جدید به نام فورینت ، Forient بود که قابلیت تبدیل مستقیم به طلا و دیگر ارزهای خارجی را داشت. فورینت هنوز در مجارستان در گردش است، اما انتظار می‌رود که طی سال‌های آینده با یورو جایگزین شود.