هر دم از این باغ بری می‌رسد؛ تازه‌تر از تازه‌تری می‌رسد

خزر؛ بزرگترین دریاچه جهان در مسیر خشکی!

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: در قالب کنوانسیون تهران آلایندگی دریای خزر را پیگیری می‌کنیم. علی سلاجقه درباره کاهش آب در دریای خزر، اظهار کرد: ورودی‌های دریای خزر از سوی کشورهای همسایه بسته شده است. ورودی رود ولگا در روسیه بسته شده است سلاجقه اظهار داشت: مخصوصاً ورودی رود ولگا در روسیه بسته شده است. […]

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: در قالب کنوانسیون تهران آلایندگی دریای خزر را پیگیری می‌کنیم. علی سلاجقه درباره کاهش آب در دریای خزر، اظهار کرد: ورودی‌های دریای خزر از سوی کشورهای همسایه بسته شده است.

ورودی رود ولگا در روسیه بسته شده است

سلاجقه اظهار داشت: مخصوصاً ورودی رود ولگا در روسیه بسته شده است. از طرفی میزان بارش در کل حوزه آبخیز دریای خزر کاهش‌یافته است.

در سال به طور میانگین دریای خزر ۲۰ سانتی‌متر عقب‌نشینی می‌کند

وی افزود: ورودی دریای خزر کاهش‌یافته و تراز آب دریا در حال پایین‌رفتن است و در برخی آمار و اطلاعات اعلام شده که قریب یک متر در ۴-۵ سال اخیر دریا عقب‌نشینی داشته است. در سال به طور میانگین دریای خزر ۲۰ سانتی‌متر عقب‌نشینی می‌کند.

امیدواریم در قالب کنوانسیون تهران بتوانیم هم حقابه‌ها و هم آلایندگی را حل کنیم

رئیس سازمان محیط‌زیست با بیان این‌که «امیدواریم در قالب کنوانسیون تهران بتوانیم هم حقابه‌ها و هم آلایندگی را حل کنیم»، تصریح کرد: کشورهای همسایه دریای خزر در زمینه اجرای پروژه‌های مشترک، مشکلی ندارند؛ ولی در زمینه استقرار دبیرخانه کنوانسیون مشکل وجود دارد که اگر این مشکل حل شود، پروژه‌ها قابل‌استفاده است.

امیدواریم کشورهای همسایه به توافق برسند و حقابه‌ها رها شود و آب به خزر برسد

سلاجقه در پایان گفت: امیدواریم کشورهای همسایه به توافق برسند و حقابه‌ها رها شود و آب به خزر برسد. لازم به ذکر است احتمال اینکه بارش‌ها در پاییز امسال وضعیت بهتری داشته باشد هم وجود دارد.

عقب‌نشینی آب دریای خزر به سواحل کشورمان خسارت وارد می‌کند

همشهری آنلاین در دوم خرداد نوشت: نماینده مردم غرب گلستان در مجلس شورای اسلامی از اقدام ایران برای دریافت حقابه رود ولگا از روسیه در پی مسدودکردن این رود که منجر به عقب‌نشینی آب دریای خزر و واردشدن خسارت به سواحل کشورمان شده خبر داد.

برخی کشورهای حوزه دریای خزر به دلیل خسارت‌های وارده شده به مناطق ساحلی کشورشان حقابه دریافت می‌کنند

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از مکاتبات با وزارت امور خارجه در خصوص تعیین تکلیف حقابه ولگا از روسیه در پی مسدودکردن این رود و عقب‌نشینی آب دریای خزر و واردشدن خسارت به سواحل کشورمان خبر داد و توضیح داد: برخی کشورهای حوزه دریای خزر از قبیل ترکمنستان و قزاقستان به دلیل خسارت‌های وارده شده به مناطق ساحلی کشورشان حقابه دریافت می‌کنند و ایران نیز باید نسبت به این موضوع اقدام کند.

باید وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نسبت به این موضوع ورود و اقدام کند

وی با تأکید بر اینکه باید وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نسبت به این موضوع ورود و اقدام کند، افزود: پاسخ مثبت وزارت خارجه کشورمان در خصوص پیگیری موضوع مذکور را دریافت کرده‌ایم و اسناد و مکاتبات مرتبط با این موضوع نیز موجود است.

رود ولگا به تنهائی نزدیک به ۸۵ درصد آب دریای خزر را تأمین می‌کند

بیش از ۱۳۰ رودخانه به دریای خزر می‌ریزند و رود ولگا به تنهائی نزدیک به ۸۵ درصد آب دریای خزر را تأمین می‌کند که احداث سدهای جدید توسط روسیه «۴۰ سد ساخته شده و ۱۸ سد دیگر در دست مطالعه و ساخت» بر روی رودخانه قابل کشتیرانی ولگا موجب کاهش دبی آب ورودی به دریای خزر و آغاز روند عقب‌نشینی آب در ساحل جنوبی آن شده است.