کارنامه:

گام های بلند نماینده دولت انقلابی در گیلان

نگاهی جامع به عملکرد نماینده عالی دولت مردمی و انقلابی سیزدهم در استان گیلان طی نزدیک به 18 ماه یعنی از پایان مهر 1400 تا اردیبهشت ماه نشانگر آن است که، دکتر اسدالله عباسی در این زمان معین با تلاشی بی وقفه گامهای بلندی را برای توسعه استان برداشته است ، خدمات شایسته ای که براساس مستندات هیچ یک از مدیران قبلی در 40 سال قبل از آن انجام ندادند.

به هیچ وجه من الوجوه قصد حاشیه پردازی و بزرگنمایی نداریم و هر آنچه در این تحلیل محتوای قابل اثبات مطرح می شود براساس اطلاعات دقیق و مدارک موجود  است.

این نکته حائز اهمیت است که، بعضی معضلات و مشکلات در دوره مدیریت ایشان به شیوه ای حل و  فصل شد که در دوران گذشته به سرانجام نرسید، به خصوص آنکه در آن دوران این سطح خدمت می توانست با نیرو و هزینه ای بسیار کمتر انجام شود.!

استاندارانی که برای گیلان خدمت کردند!

گیلان گر چه از نظر وسعت جغرافیایی منطقه ای کوچک، ولی از نظر تنوع داشته های بلقوه به خصوص دارا بودن  نیروی انسانی ناحیه ای فوق العاده است.

این استان از منظر زیبایی خدادادی همچون منابع آب ، کوهستان های پوشیده از جنگل ، دریا، تالاب ها ، رودخانه ها، صنایع دستی ، خوراک های بسیار خوشمره که برخی شان ثبت جهانی شده اند ” ، معرفی رشت به عنوان شهر خلاق خوراکی ها و صنایع دستی ، تولیدات صنعتی خاص، محصولات  بی نظیر کشاورزی  و سرگل همه اینها مردمانی مهربان و سخت کوش شهرت جهانی دارد و این داشته ها، ثروت، نیروی انسانی و زیبایی ها برای به فعل در آمدن بیشتر در یک کلمه خلاصه می شود و آن مدیریت درست، دقیق، پر تلاش بر استان  است.

گیلان در بیش از چهار دهه گذشته استانداران متعدد و متنوع بومی و غیر بومی به خود دید که شمار آنها طبق جدول ارایه شده در همین تحلیل  تا امروز به ۱۸ نفر می رسد که بیشتر آنها غیر بومی و ناآشنا به محیط، فرهنگ و استعدادهای استان بودند و دکتر اسدالله عباسی اهل منطقه چابکسر شهرستان رودسر نوزدهمین استاندار استان است.

در میان استانداران غیر بومی در همان شرایط زمانی بعضی متعهد و دلسوز به مردم و انقلاب اسلامی  عملکرد خوب و قابل قبولی داشتند . هدف این نیست که  کارنامه تک تک استاندارها بعد از پیروزی انقلاب کنکاش شود یا نامی ازآنها برده شود – خیر ، اما  در مقام مقایسه بعضی از استاندارها و اغلب بومی حتی با دوره مسئولیت کوتاه  بسیار خوش درخشیدند و به سهم خود از آنها به نیکی یاد میشود که اجرشان با خداوند خواهد بود.

ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید انصاری دومین استاندار گیلان  اهل شهرستان رودسر که مدت زیادی بر این مسند قرار نگرفت و به شهادت رسید، نام هایی همچون سید علی اکبر طاهایی و روح الله  قهرمانی چابک که اتفاقا هر سه نفرشان بومی بودند، در عرصه خدمت صادقانه به مردم گیلان به راستی می درخشند.

اکنون به جرائت می توان ادعا کرد ، نام دکتر اسدالله عباسی در کنار این استانداران پر تلاش و متعهد جای می گیرد که  حداقل یک مرحله خدمتی بالاتری قرار گرفته است.

به خاطر دارم در دوره مسئولیت مهندس سید علی اکبر طاهایی ( ایشان از طرف والدین گیلانی و شهر چالوس استان مازندران است و خداوند حفظ شان باشد)، و در سخنرانی ها به بومی بودنش در گیلان افتخار می کرد”  – کلید آغاز مطالعات  یا شروع به کار آزاد راه رشت به قزوین- تهران ، آغاز احداث منطقه آزاد اقتصادی انزلی ،  مطالعات دو سد بزرگ شفارود و پلرود، تاسیس چند کارخانه بزرگ در شهر صنعتی رشت ، ایجاد چندین  شهرک صنعتی در مرکز استان و شهرستان های پایه گذاری شد و نویسنده در آن دوره درخشان در استان مسئولیت اطلاع رسانی خبرگزاری رسمی دولت را داشت.

استانداران گیلان ازپیروزی انقلاب تاکنون

ردیف

نام

شروع به کار

پایان خدمت

مدت خدمت

دولت

توضیحات

۱

حبیب‌الله داوران

۲۷ بهمن ۱۳۵۷

۱۰ بهمن ۱۳۵۸

۱ سال

بازرگان

۲

علی انصاری

۱۰ بهمن ۱۳۵۸

۱۵ تیر ۱۳۶۰

۱ سال و ۵ ماه

بنی صدر

۳

نصرت الله شادنوش

۲۲تیر ۱۳۶۰

۱۱ اسفند ۱۳۶۰

۷ ماه و ۲۶ روز

رجایی

۴

علی فرهمندزاد

۱۲ اسفند۱۳۶۰

۱۵ مرداد ۱۳۶۲

۱سال و ۵ ماه

موسوی

۵

علی‌اکبر رحمانی

۱۶مرداد۱۳۶۲

۸فروردین۱۳۶۶

۳ سال و ۸ ماه

موسوی

۶

حمید حاجی‌عبدالوهاب

۹ فروردین ۱۳۶۶

۱۰ آبان ۱۳۶۸

۲سال و۷ ماه

موسوی

۷

علیرضا تابش

۱۰آبان۱۳۶۸

۱۳تیر۱۳۷۱

۳سال و ۸ ماه

هاشمی

۸

علی‌اکبر طاهایی

۲۸تیر۱۳۷۱

۱۸بهمن ۱۳۷۶

۵ سال و ۶ ماه

هاشمی

۹

علی صوفی

۱۹ بهمن ۱۳۷۶

۲۰مرداد ۱۳۸۰

۳سال و ۸ ماه

خاتمی

۱۰

علی باقری

۲۱مرداد۱۳۸۰

۳ مهر۱۳۸۰

۱ماه و ۱۳ روز

خاتمی

۱۱

مسعود سلطانی‌فر

۴مهر۱۳۸۰

۲۴ آبان ۱۳۸۴

۴سال و۲۰روز

خاتمی

۱۲

علی عبداللهی

۲۵ آبان ۱۳۸۴

۱۷شهریور ۱۳۸۶

۱سال و ۱۰ ماه

احمدی نژاد

۱۳

روح‌الله قهرمانی چابک

۱۸شهریور۱۳۸۶

۱۴اسفند ۱۳۸۹

۳سال و ۵ ماه

احمدی نژاد

۱۴

مهدی سعادتی

۱۵ اسفند ۱۳۸۹

۱۲شهریور ۱۳۹۱

۱سال و ۶ ماه

احمدی نژاد

۱۵

کیهان هاشم نیا

۱۳شهریور۱۳۹۱

۲۴ مهر ۱۳۹۲

۱سال و ۱ماه

احمدی نژاد

۱۶

محمدعلی نجفی

۲۵مهر۱۳۹۲

۲۲شهریور۱۳۹۶

۳سال و۱۱ماه

روحانی

۱۷

مصطفی سالاری

۲ مهر ۱۳۹۶

۴تیر ۱۳۹۸

۱سال و ۹ ماه

روحانی

۱۸

ارسلان زارع

۵ تیر ۱۳۹۸

۶ آبان ۱۴۰۰

۲ سال و۴ماه

روحانی

استانداران گیلان

گیلان یکی از استان هایی است که گفته می شود، مسئولیت در آن به لحاظ شرایط اقلیمی به ویژه در نیمه دوم سال و حساسیت مردمانش در شهر و روستا  دشوار است، زیرا به محض انتصاب یک مدیر موفق به ویژه  با درخشش خدماتش از سوی برخی جریان های سیاسی و صاحبان قدرت و رسانه هایی که  به اصطلاح ناف شان به حاشیه پردازی، شایعه سازی، سهم خواهی و انتشار مطالبی با بار منفی هم چنین وابستگی  بسته اند شروع به فصا سازی می کنند.

این رسانه های ” به اصطلاح زرد یا  به عقیده نویسنده خاکستری ” که اغلب از جایی هدایت می شوند و جریان های سیاسی و قدرت طلب همیشه به دنبال تغییر هستند، تغییراتی که به سمت و سوی آنها باشد و  تا زمانی که منافع شان حفظ  و سهم شان ادا نشود، براساس ذات و رویه ای که دارند فضای جامعه را خاکستری می کنند و الحمدالله شمار این دسته از رسانه ها و صاحبان قدرت در گیلان زیاد نیست.!

با همه این اوصاف و شرایط حاکم بر فضای اطلاع رسانی، دکتر اسدالله عباسی از همان روز اول یعنی ۲۸ مهر سال ۱۴۰۰  مکرر اعلام کرد، به دنبال حاشیه ها نبوده و به آنها  اهمیتی نمی دهد و همه توان، تجربه و دانش خود را صرف خدمت بی منت به مردم استان گیلان زادگاهش ، انقلاب اسلامی  و ولایت خواهد کرد و چنین هم شد.

آنچه که با تلاش ، ارتباط حسنه و پیگیری ها محقق شد

میزان تولید محصولات زراعی مانند برنج و چای و زیتون از ۱۰ تا ۲۰۰ درصد افزایش یافت و تلاش هایی برای بسته بندی و برند سازی محصولات زراعی  انجام شد که یک خواسته ۳۰ ساله است.!

در این دوره تاریخی مهم – فاجعه زباله در مرکز استان گیلان که هیچ استانداری حتی آنها که خوش درخشیدند ، قادر به حل این معضل زیست محیطی الاینده که البته  بر سلامت مردم مرکز استان تاثیرات بسیار مخرب داشت را بعد از ۳۹ ساله  به سامان رساند.

در این راستا  با حمایت های میدانی نماینده ولی فقیه در استان گیلان،  مدیریت شهری رشت ” شهرداری و شورای شهر” ، رئیس کل دادگستری، دادستان گیلان، فرمانده سپاه پاسداران ، بازرسی استان، رسانه ها، محیط زیست  و …  در واقع یک شاهکار خدمتی در منطقه به ثبت رسید، چرا که یک معضل کهنه و رو به گسترش حدود چهل ساله در مدت یک سال ساماندهی شد.

مشکلی که براساس سوابق چهل ساله هیچ امیدی به حل آن نبود و استانداران و فرمانداران گیلان و شهر رشت مرکز استان حتی یادی از این معضل ناتمام نمی کردند، نوزدهمین استاندار آستین همت را بالا زد و با تعامل با تهران و جلب بودجه و دستورات موکد رئیس محترم دولت مردمی سیزدهم  و پشتیبانی وزارت کشور در زمستان سال ۱۴۰۱ اعلام کرد ، دیگر هیچ زباله ای وارد سایت بزرگ  پسماند سراوان رشت نخواهد شد و نشد. درهمین حا ل  مقرر  شد برای چند ماه مواد ریجکتی یا برگشتی که برای دیواره سازی محل انباشت زباله مواد مناسبی هستند و هزینه ای چه به لحاظ زیست محیطی یا خرید آن ندارد به محل دفنگاه منتقل و دیواره ها تکمیل شود.

دفنگاهی که بعد از ۳۹ سال یک سطح چندین هکتاری( آمارها در این خصوص گوناگون است اما ۷۰ تا ۸۰ هزار متر مربع آماری که پیمانکار اعلام کرده است)  با عمق بیش از ۱۳۰ متر انباشت از انواع مختلف زباله های خانگی، صنعتی و بیمارستانی و شیرابه های سمی آن که منابع آبی را آلوده می کرد و بعنوا ن یک بحران علاوه بر مردم منطقه سراوان، شهروندان رشت را به شدت تهدید می کرد.!

استاندار گیلان به صراحت اعلام کرد، انتقال زباله ها به این منطقه ممنوع و بر روی زباله ها خاکریزی مناسب انجام ، دیواره های بلند دفنگاه ایجاد، یک تصفیه خانه در قسمت پایین زباله ها احداث شود و در هفته پایانی اسفند ماه ۱۴۰۱  با حضور مدیران شهری رشت و برخی مسئولان اقدام به درختکاری شد که اولین نهال را استاندار گیلان کاشت.

در همین ارتباط کارخانه تبدیل زباله تر به کود آلی  که تا اوایل سال ۱۴۰۱ با دو واحد به ظرفیت ۵۰۰ تن زباله در روز فعال بود به چهار واحد تبدیلی به ظرفیت یک هزار تن توسعه یافت. هم اکنون دو واحد جدید تبدیل زباله به کود آلی به صورت آزمایشی کار را آغاز کرده اند و مشکل زباله های ” تر” تا مدتها حل شده است که در صورت افزایش می توان واحدهای تبدیلی کود آلی را اضافه کرد که برای شهرداری رشت در آمد خوبی دارد.

دکتر اسدالله عباسی به موازات توجه به دیگر مسائل استان از جمله در بخش تولید، سرمایه گذاری  و اشتغال همزمان به سراغ دو رودخانه زرجوب و گوهر رود  جاری در مرکز شهر رشت رفت که آلوده ترین رودهای جهان نام گرفته اند.

ابتدا در گفت و گو با مدیران رسانه ها و در جمع مدیران خبر داد ، منشاء آلودگی های این دو رودخانه فاضلاب های زندان لاکان، شهر صنعتی رشت، مسکن مهر ، مراکز درمانی در مسیر رودها و …. است و باید این سرچشمه های آلاینده با ایجاد تصفیه خانه های مناسب در هر بخش  بسته شود و اقدام برای احداث تصفیه خانه ها شروع شد.

بخشی از این کار با به خدمت گرفتن پیمانکاران مناسب انجام شده است و هم اکنون معطل اعتبارات لازم است و استاندار مصمم است که این معضل ۳۰ ساله را  در دوره ای نه چندان طولانی حل کند.

به اظهاروی ، فقط برای تکمیل تصفیه خانه فاضلاب شهر صنعتی رشت ۱۴۰ میلیارد تومان از صندوق حمایت محیط زیست و ۲۵۰ میلیارد تومان از منابع داخلی شهرصنعتی اختصاص خواهد یافت.

رودخانه های زرجوب و گوهر رود بنا به اظهار حاشیه نشینان تا اوایل دهه ۱۳۶۰ آبی زلال داشتند که مردم در آن ماهیگیری کرده و زنان خانه دار به علت پاکی آب ظروف غذا در آن می شستند، اما همین آب زلال و قابل ماهیگیری به آلوده ترین رودخانه های جهان  تبدیل شد.!؟

استاندار گیلان می گوید، با کمک مدیران شهر” شهردار و رئیس شورا” ، دستگاه قضایی، بازرسی، سپاه و محیط زیست و دیگر سازمان ها تلاش می کند یکبار دیگر آب زلال را به این رودخانه های مهم  شهر برگرداند . آب این رودخانه ها به تالاب انزلی و دریای خزر وارد می شوند!.

بخش تولید و اشتغال در گیلان در سال ۱۴۰۱

براساس آمار و اطلاعات رسمی در جدول مقایسه ای شاخص های مهم اشتغال در استان گیلان ، نرخ بیکاری در استان هم اکنون ۱/۵درصد کمتر از میانگین کشوری است و در همین راستا نرخ تورم در استان ۲/۱ درصد پایین تر از متوسط سایر استان ها ثبت شده است که نشان از جدیت مدیریت استان در این حوزه مهم دارد

براساس آمار سارمانه رصد اشتغال کشور ، تعهد اشتغال برای گیلان در سال ۱۴۰۰ بیش از ۲۱ هزار و ۲۹۰ نفر بود که ۲۰ هزار و ۷۴۱ نفر شاغل شدند و جالب آنکه با وجود شدت گرفتن تحریم های مستمر و ناجوانمردانه استکبار جهانی  در سال ۱۴۰۱ میزان تعهد اشتغال ۳۰ هزار و ۹۰۴ نفر بود و نسبت به سال قبل از آن ۹ هزار و ۷۰۹ نفر افزایش یافت.

در همین راستا اعلام می شود، از میزان تعهدات امسال طبق همین آمار سامانه رصد اشتغال ۲۹ هزار و ۳۶۱ نفر معادل ۹۵ درصد محقق شده است.
این اطلاعات و آمار رصد شده و مستند از آن جهت حائز اهمیت است که بدخواهان در داخل و خارج از کشور فقط بر روی نرخ بیکاری تمرکز می کنند! تا نظام را کارآمد نشان دهند.
هم چنین مستندات سازمان های مرتبط و سازمان برنامه و بودجه نشان می دهد، طبق آمارها در حال حاضر پنج هزار و ۸۸۱ واحد تولیدی در سراسر استان گیلان فعال هستند که دوهزار و ۴۳۵ واحد در بخش صنعت و ۳۳۹ واحد در بخش گردشگری فعالیت دارند.
از زمان آغاز به کار دولت مردمی سیزدهم تا کنون ۴۳۹ واحد در بخش های صنعت، کشاوری و گردشگری استان گیلان با فراهم آوری اشتغال برای سه هزار و ۵۵۴ نفر فعال شده اند.

واحدهای تولیدی راکدی که احیا و فعال شدند

نکته قابل توجه اینکه در دوره مسئولیت دکتر عباسی استاندار گیلان حدود ۱۸۰  واحد غیر فعال در بخش های مختلف صنعتی، کشاورزی و پنج واحد گردشگری فعال شده اند.
در همین راستا، فعال سازی دیگر واحدهای راکد و نیمه راکد استان همچنان جریان دارد و تعدادی از واحدهای تولیدی که به علت های گوناگون در گرو بانک ها بودند! از تملیک خارج و به صاحبان اصلی و کارگران همان واحد ها باز گردانده شد.
گرچه دشمنان انقلاب اسلامی و بدخواهان به ویژه رسانه های معاند تلاش دارند، با فضا سازی و پروپاگاندا کارآمدی نظام و دولت را اندک جلوه دهند و در این مسیر از هیج کوششی دریغ نمی ورزند

استاندار گیلان، معاونان ایشان و مدیران کل و همه نیروهای مجموعه به همراهی و همدلی مدیران و فعالان سازمان ها و نهادهای و ارگانها در این شرایط تحریمی و توطئه های گوناگون اقتصادی، مالی و پولی ، رسانه ای و فضاسازی ها مستمر دشمنان اگر چه سخت اما استوار و افتخار آمیز کار و تلاش کردند تا به فرموده مقام معظم رهبری امید را در جامعه گسترش دهند

تجارت ، خطوط دریایی و هوایی گیلان

در طی یک سال از بهمن ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ یک خط کشتیرانی جدید با نام ” لتکا” با استقرار در بندر کاسپین منطقه آزاد تجاری، صنعتی انزلی تاسیس شد و با راه اندازی شرکت هواپیمایی باران به مرکزیت فرودگاه بین المللی سردار جنگل رشت با اختصاص سه فروند هواپیما در این راستا تحولاتی در حال رویش است.
درهمین راستا برای احداث مرکز پشتیبانی و تعمیرات هواپیما درفرودگاه سردار جنگل رشت ( هاب تعمیرگاهی هواپیما) با سرمایه گذاری تقریبی دو هزار میلیارد تومان توسط بخش خصوصی برنامه ریزی های لازم انجام شده است.
برای تحول در حوزه دریایی خرید ۱۳ فروند کشتی توسط شرکت کشتیرانی خزر و بخش خصوصی و تکمیل و ساخت دو پست اسکله به همراه پسکرانه و تحویل یک پست اسکله در بندر اکتائو قزاقستان برنامه ریزی ها در دست انجام است.
ایجاد خانه تجارت روسیه- خاورمیانه به محوریت گیلان در منطقه “اورال” استان “چلیابینسگ”- برگزاری سه رویداد دانش بنیان با عنوان های ” تانا و تا ثریا” – برگزاری یک نمایشگاه خدمات کسب و کار دانش بنیان و یک همایش و نمایشگاه فرصت های سرمایه گذاری گردشگری در استان، هم چنین انجام توافق و تحویل عرصه برای احدث نیروگاه خورشیدی از سوی شرکت “صا ایران ” به عنوان مجری ایجاد این نیروگاه ۱۰ مگاواتی از جمله حرکت های مهم دولت سیزدهم ونماینده عالی دولت در گیلان بوده است.

اقتصاد کشاورزی همچنان پویا و رو به رشد

اقتصاد کشاورزی گیلان حاکی است، در این سال نسبت به مدت مشابه سال پیش درزمینه برنج ۲۰ درصد ، فندق ۱۵ درصد ، کیوی ۱۰ درصد ، مرکبات هشت درصد و زیتون تا ۲۰۰ درصد با یاری حق و تلاش کشاورزان و کارشناسان و مسئولان رشد تولید به ثبت رسیده است.
برای حمایت از چایکاران استان که بیش از ۹۰ درصد محصول ایران را در اختیار دارد ، قیمت خرید هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه یک نسبت به سال قبل ۳۸ درصد و برگ سبز درجه دو ۴۹ درصد افزاش یافت .
مزارع پرورش ماهی های خاویاری از ۷۲ مزرعه در سال ۱۴۰۰ به ۸۰ مزرعه در سال ۱۴۰۱ افزایش یافت به گونه ای که در بخش تولید گوشت از یک هزار و بیست تن به یک هزار و ۱۵۰ تن و در حوزه تولید خاویار از شش هزارکیلو به هفت هزار کیلوگرم می رسد.
گیلان از مناطق مهم تولید مرغ درکشور هم هست و در این زمینه با کسب رتبه سوم در سراسر کشور به ۲۳۰ هزار تن تولید رسید و هم اکنون یکصد واحد مرغداری با ظرفیت بیش از ۲۰ میلیون قطعه در هر دوره دو ماهه در استان فعالیت دارند.
در این زمان اقدام های اولیه احداث پایانه صادراتی ۵۵ هکتاری با هدف افزایش صادرات محصولات کشاورزی و ایجاد شهرک صنعتی صنایع تبدیلی کشاورزی به جهت نزدیکی مرزهای هوایی ، دریایی و ریلی با همکاری پنج استان گیلان، اردبیل، همدان، قزوین و زنجان با هدف کاهش هزینه های مترتب صادراتی ، تکمیل زنجیره ارزش در بخش حضوری صورت گرفت.

بخش صنعت یک ضرورت  بخش تولید و اشتغالزایی

در بخش صنعتی استان گیلان طرح های بزرگی درحالی تکمیل است که ، اولین خط تولید ورق فولادی گالوانیزه با ظرفیت تولید سالانه ۱۵۰ هزار تن با سرمایه گذاری ۳۳ میلیارد تومان و اشتعالزایی ۳۵۰ نفر – اولین خط تولید آهن اسفنجی با ظرفیت تولید سالانه ۱۰۰ هزار تن با سرمایه گذاری ۴۰۰ میلیارد تومان و اشتغال ۱۲۰ نفر – اولین خط تولید انواع ماشین لباسشویی خانگی و ظرفشویی با تولید سالانه ۲۰۰ هزار دستگاه ماشین لباسشویی و ۵۰ هزار دستگاه ماشین ظرفشویی با اشتغال ۲۰۰ نفر – تکمیل و راه اندازی خط تولید محصولات صنایع پوشش با اشتغالزایی ۲۰۰ نفر در آینده نزدیک – احداث اولین کارخانه تولید سرم برای تامین ۳۰ درصدی نیاز کشور در شهر صنعتی رشت و پیگیری برای احیا و بازگشایی شرکت ایحاء گستر ” چاپ و بسته بندی و راه اندازی خطوط دیگرشرکت ” ایران برک” با افزایش اشتغالزایی هدف گذاری شده است.
هم چنین طرح های مهم استان که با تامین اعتباری معادل ۲۳۰۰ میلیارد تومان به بهره بردای خواهند رسید، شامل شرکت های دارویی جان ویشار – پارسیان تجارت پلاست کاسپین – فرآوری ساخت قطعات خودروی ایران – فومن وش – ساوین چوب البرز – پارس شهاب- ماشین سازی امیدی – شرکت سیمکو و مجتمع ذوب آهن درفک شمال با ۲۰ تا ۹۰ درصد پیشرفت قابل اشاره است

آمار مقایسه ای و شاخص های استانی

یکی از مقوله هایی که می تواند در مسیر شفاف سازی و تنویر افکار عمومی بیش از سایر زمینه ها اعتماد سازی و اقناع سازی کند، آمارهای مستند مقایسه ای براساس شاخص های رسمی است.
بر اساس این آمارها در گیلان – نرخ بیکاری استان ۵/۱ درصد کمتر از میانگین کشور است و جالب آنکه در همین حال نرخ مشارکت اقتصادی منطقه ۳/۴ درصد بیش از متوسط کشور است.
طبق همین اطلاعات مستند نرخ بیکاری پاییز ۱۴۰۱ در حالی که میانگین نرخ بیکاری سه ماه سوم سال جاری در کشور ۲/۸ درصد است ، این میزان در استان ۷/۶ درصد است.
از سوی دیگر و در شرایطی که تحقق اشتغال استان گیلان در سال ۱۴۰۰ بیش از ۲۰ هزار و ۷۰۰ نفر بود، این تعداد در سال جاری ” ۱۴۰۱″ ، بیش از ۲۹ هزار و ۳۶۱ نفر به ثبت رسید و کمیته ای به منظور صحت سنجی این آمارها تاسیس شده و با انتخاب مجریان ، صحت سنجی میدانی آمارها را در دستور کار قرار داده است. به زبان دیگر باید اذعان کرد ، نماینده عالی دولت به شکل پیگیرانه با هماهنگی مسئولان ذیربط درراستای اعلام آمار و ارقام نسبت به صحت سنجی آن ها حساسیت لازم را دارند.

حوزه دانش بنیان ها با شناسایی ۲۰۰ شرکت فن آوردانش محور

طی محدوده زمانی یک ساله تعداد شرکت های دانش بنیان گیلان از ۶۸واحد به  ۸۱ شرکت افزایش یافت و در این راستا ۲۰۰ شرکت فناور محور که مستعد دانش بنیان شدن می باشند شناسایی شده و برنامه ریزی ها برای ارتقای این شرکت ها به دانش بنیان در دست اقدام است.

در زمان مورد اشاره میزان تسهیلات مختلف پرداختی اعم از بانکی و غیر بانکی با ۱۰ درصد افزایش به ۴۵۰ میلیارد تومان رسید. برنامه ریزی برای راه اندازی دهکده دانش بنیان استان در عرصه ای به مساحت ۳۰ هکتار دردستور کار قرار گرفت و تعداد مراکز رشد علم و فناوری از ۱۱ به ۱۳ و تعداد مراکز نوآوری از ۲ به ۵ واحد افزایش یافت.
تعداد مراکز شتاب دهنده به عدد هشت رسید و یک خانه خلاق و نوآور از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم در استان گیلان ایجاد شد.
گفتنی است با توجه به شناسایی ۲۰۰ شرکت فن آور دانش محور دراستان و با توجه به تاکیدات موکد مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت صد درصدی از شرکت های دانش محور و دانش بنیان ، ضرورت توجه بیش از پیش به این حوزه الزامی است.
جهان امروز شاهد افزایش سریع شرکت ها و واحدهای تولیدی دانش بنیان است که با خود اشتغال و تولیدات دانش بنیانی را به همراه دارد و ایران استوار با داشتن جوانانی با استعداد و نخبه می تواند به زودی جایگاه ویژه تری در جهان داشته باشد.

******* و اکنون خط آهن رشت – کاسپین

مدیرحوزه طرح‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در گیلان گفت: از ۳۵ کیلومتر مسیر ریلی  رشت – کاسپین تاکنون حدود بیست کیلومتر ریل گذاری و ۲۵ کیلومتر عملیات زیرسازی انجام شده است . گمانه زنی ها و انتظارات حاکی از آن است که این پروژه بسیار مهم تا اواخر تیر ماه امسال افتتاح شد..

وی افزود: در سفر نخست رئیس جمهور ۶۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای پروژه راه آهن رشت – کاسپین اختصاص داده شد که تاکنون تمامی آن تخصیص یافته اما براساس برآوردهای انجام شده به ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز است.

پروژه راه آهن رشت –کاسپین – انزلی به عنوان بخشی از مسیر ریلی قزوین – رشت – انزلی و قسمتی از آخرین پازل کریدور جنوب به شمال محسوب می شود که می تواند در تجارت کشور، منطقه غرب آسیا، آسیانه میانه و اوراسیا تحولی بزرگ ایجاد کند

اجرای پروژه ریلی رشت – کاسپین علاوه بر اهمیت در حمل و نقل داخلی، بار و مسافر استان گیلان از نظر ایجاد یک کریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات کشور و همچنین ترانزیت کالا از مناطق شمالی به خلیج فارس، آب‌های آزاد بین‌المللی و دیگر کشورهای همسایه ایران نیز بسیار مهم است.

در حال حاضر استاندار گیلان به موازات دیگر امور استان و خدمت صادقانه مردم به این خط آهن فوق العاده مهم  و گلوگاه بزرگراه رشت ، قزوین  در محور رودبار متمرکز شده است و مصمم است آنها را در آینده نزدیک به افتتاح برساند.

اعلام شده است که، تکمیل راه آهن رشت – کاسپین ۴۵۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که با تامین آن این طرح تکمیل و تابستان امسال ” اواخر تیر تا اوایل مرداد ماه” به بهره‌برداری می‌رسد.

طرح راه آهن رشت – کاسپین هم اکنون در نیمه اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ از ۷۸ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار بوده و در زیرسازی به پیشرفت ۸۵ درصدی رسیده است که با تغییراتی در شرایط پیمانکار عملیات اجرایی طرح سرعت گرفته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در سفر به گیلان و دیدار با استاندار با اشاره به طرح آزاد راه منجیل ” تکمیل کننده آزاد راه قزوین به رشت” به عنوان یکی از طرح‌های مهم و اولویت دار کشور اظهار کرد: این طرح به طول ۸/۵کیلومتر، گلوگاهی که سراسر پل و تونل بوده ، پروژه دشواری است.

وی عنوان کرد ، طرح آزاد راه منجیل بر اساس زمابندی در صورت تامین اعتبار مورد نیاز ۵۰۰ تا ۵۵۰ میلیارد تومانی، امسال (مهر ماه یا حداکثر آبان ) به بهره برداری می رسد.

به گفته وی ، مشکلاتی در خصوص جانمایی ها در این طرح وجود داشت که در نشست با دکتر عباسی استاندار گیلان این مشکلات حل شده است.

شایسته است رسانه ها، جریان های سیاسی ، سخنوران و ائتلاف ها و همگان در این شرایط  به جای ایجاد  دلسردی، فضاسازی، بخشی نگری و  انتشار مطالبی خلاف واقع  همان گونه که مقام معظم رهبری مکرر فرموده اند، همه برای خدمت به نظام اسلامی و مردم خوب مان در کنار هم همراه و همدل قرار باشند.

اداره کل روابط عمومی استانداری گیلان

اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۲