بعد از شوک گرانی بنزین به اقتصاد و معیشت مردم و در صورت حذف بند (ل) ماده 139 قانون مالیات ها از طرف دولت و در صورت تصویب مجلس انجام می شود؟!

مالیات از جیب خالی

چندی پیش یک خبر خوشی داشتیم و آن تصویب انجمن صنفی پدید آورندگان آثار فرهنگی و هنری در هیات دولت بود ولی زمان زیادی از این خبر خوش نگذشته است که سازمان مالیاتی کشور طرح حذف و معافیت مالیاتی موسسات فرهنگی و هنری در دست اقدام دارد.

مدتی است که زمزمه ی حذف معافیت مالیاتی از فعالیت های فرهنگی و هنری و موسسات فعال در این حوزه در بخش های مختلف اعم از مطبوعات، انتشارات، سینما، تئاتر، کتاب، موسیقی و … شنیده می شود. سازمان امور مالیاتی کشور اخیرا متن پیش نویس لایحه اصلاح برخی قوانین و مقررات مالیاتی را تدوین کرده که یکی از بندهای آن بند (ل) ماده ۱۳۹ است. ماده اصلاحی قانون مالیات درباره ی معافیت مالیاتی تمامی فعالیت های فرهنگی و هنری است که در صورت تصویب آن در مجلس هنرمندان و فعالان فرهنگی و هنری دیگر ازمعافیت مالیاتی بهره مند نخواهند بود. «درماده ۷۹ این پیش نویس آمده است؛ بندهای الف ـ ب ـ ز و ل ماده ۱۳۹ حذف می شود. بند (ل) ماده ۱۳۹ قانون مالیات های مستقیم، مربوط به معافیت مالیاتی فعالیت های انتشاراتی، مطبوعاتی، فرهنگی و هنری است»  در صورت حذف بند (ل)، تمامی فعالیت های فرهنگی و هنری مشمول مالیات و پرداخت ۲۵  درصد خواهند شد. باید تاکید کرد همین الان که فعالیت های فرهنگی و هنری از مالیات معاف هستند، فعالان این عرصه دارای مشکلات عدیده ای هستند، وای به روزی که این رقم مالیات نیز برحوزه های فرهنگی و هنری الزامی شود در آن صورت باید فاتحه فرهنگ، هنر، مطبوعات، کتاب موسیقی، سینما، تئاتر و … خواند.
 تناقض دولتی ها و طرفداران شان در حمایت و عدم حمایت از فرهنگ و هنر
چندی پیش یک خبر خوشی داشتیم و آن تصویب انجمن صنفی پدید آورندگان آثار فرهنگی و هنری در هیات دولت بود ولی زمان زیادی از این خبر خوش نگذشته است که سازمان مالیاتی کشور طرح حذف و معافیت مالیاتی موسسات فرهنگی و هنری در دست اقدام دارد.
اگر این طرح اصلاحی در هیئت دولت تایید و در مجلس شورای اسلامی تصویب شود بدترین خبر برای اهالی فرهنگ و هنر و در واقع تیر خلاصی برای فعالیت های فرهنگی و هنری در حوزه های مختلف خواهد بود. باید دید که مسئوولان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم چه عکس العملی نشان خواهند داد.
هجمه به اقتصاد و فرهنگ مردم به چه معناست؟
بعد از شوک گرانی بنزین در این شرایط سخت زندگی و اقتصادی مردم، به نظر می رسد در زیر مجموعه وزارت اقتصاد و دارایی و سازمان امور مالیاتی کشور به کشف بزرگ از نوع ارشمیدس رسیده باشند که می خواهند، زمان مطالعه و رویکرد مردم به انواع فعالیت های فرهنگی و هنری اعم از مطبوعات، سینمان، کتاب و تئاتر، موسیقی، نقاشی و … که هم اکنون میزان سرانه آن در کشور چند دقیقه است به میکرون ثانیه تبدیل کنند. فعالین حوزه های جامعه شناسی، اقتصاد و فرهنگ در عجبند که این همه مدیر و مدبر جامعه ما از کجا آورده است؟! آیا قصدی در اجرای این چنین طرحهای غیر کارشناسانه ی اقتصادی و فرهنگی وجود دارد!؟ چون این طرح ها هم ضد اقتصاد و هم ضد فرهنگ و با منافع مردم کوچکترین سازگاری ندارند.

علی کریمی پاشاکی