در گفتگو با محمد امین، بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون مطرح شد:

از باشو غریبه ی کوچک تا جنگ جهانی سوم

پایگاه خبری و تحلیلی گیلان بهتر نوین _اشاره_ گفت‌وگو ی زیر یکی از گفت و گوهای خاص و معناگر ایانه با هنرمندی است که به هنر برای مردم اعتقاد دارد و در انجام پروژه های هنری در سینما ،تئاتر و تلویزیون به این موضوع تأکید دارد. در گفتگویی که در پی می‌آید ، مباحث مختلفی […]

پایگاه خبری و تحلیلی گیلان بهتر نوین _اشاره_
گفت‌وگو ی زیر یکی از گفت و گوهای خاص و معناگر ایانه با هنرمندی است که به هنر برای مردم اعتقاد دارد و در انجام پروژه های هنری در سینما ،تئاتر و تلویزیون به این موضوع تأکید دارد.
در گفتگویی که در پی می‌آید ، مباحث مختلفی مورد پرس و گو قرار گرفته است:

جناب امین چرا گیلان همواره برای سینماگران جذابیت تولید اثر تصویری داشته است؟

گیلان شعر است، شعری که لایه های پنهان دارد، اما معتقدم که بندرت این لایه های پنهان در آثار تولید شده سینمایی و تلویزیونی پرداخت شده باشد،

یعنی معتقدید سینماگران بواسطه لوکیشن های جذاب گیلان بیشتر آثارشان سطحی است؟

نه، بهیچوج، معتقدم خیلی از آثار  تولید شده اگر جغرافیای گیلان را از آنها بگیریم در اصل درام اتفاقی رخ نمی دهد، میخواهم برگردیم به باشو غریبه کوچک، بطن قصه در گیلان است، نمیتوان جغرافیا را حذف کرد،
یا در تلویزیون مثلن سریال پس از باران، شاید بگویید خیلی از اقوام نیز اینگونه روابط ارباب رعیتی دارند، اما پس از باران تنها در گیلان آن تاثیرش را بر مخاطب می گذاشت،

یعنی از نگاه شما فیلمساز ملزم به این است که حتمن بن مایه های درامش در گیلان شکل گرفته باشد و غیر اینصورت در گیلان فیلم تولید نکند؟

اتفاقن بشدت دلسوزانه پیشنهاد میکنم که حتمن برای تولید اثری به گیلان می آیند تنها غرق در سرسبزی گیلان نشوند، بلکه میتوان گیلان را عمیق تر دید

خب پس دلیل تولید اینهمه آثار سینمایی و تلویزیونی در گیلان چیست؟

اجازه بدهید پرسشتان را کامل کنم، آثار سینمایی، تلویزیونی، نمایش خانگی و فیلم های کوتاه فیلمسازان جایزه بگیر مطرح در گیلان،

جالب شد، دلیلش چیست؟

روزگاری در دهه هفتاد شمسی کارخانه های نیمه تعطیل، ساختمان سوخته، کارگاه ها، پارکینگ اتومبیل های اسقاطی برای فیلمهای تجاری و اکشن لوکیشن مادربود، اما در سالهای اخیر روستا، جنگل،دریا  مورد توجه بوده است، این آتراکسیون یعنی جلوه ظاهری اثر هنری است، خانه دوست کجاست کیارستمی بزرگ زایش این فیلم در گیلان با منطق و دلیل بوده است، زیر درختان زیتون، همینطور ، رنگ خدا مجیدی، و آثار دیگر اما بحث من آثاری که درست این مسیر را پیموده اند نیست بلکه میخواهم به کردستان برویم یا لرستان

یعنی سینما در کردستان و لرستان قوی تر از گیلان بوده؟

نه سینماگران عزیز در کردستان و مثلن لرستان با ارق بیشتری کاوش کردند از فرهنگ و آیین خود قصه های بکر با بن مایه های فولکولور دست یافته اند، تمام حرف من این است ما سینماگران موفقی چه در گذشته همچون فلاح لیالستانی یا اکنون هومن سیدی داریم، در تلویزیون هم کارگردانان گیلانی موفقی داریم، شاید توقع  داشتن از سینماگران غیر بومی که بخواهند متناسب با جغرافیا و فرهنگ عامه هر منطقه قصه را بارور کردن زیاد معقول نباشد، اما در چه فیلم کوتاه و سینما و تلویزیون پتانسیل غنی از فیلمسازان داریم که می توانند گیلان را تنها جنگل و دریا نبینید چرا که سینما دنیای ناشناخته ای را به مخاطب خود می شناساند،

خب شاید برخی از سینماگران به تنهایی قادر به پژوهش یا  کشف این داستان ها نباشند؟ شما پیشنهادی دارید؟

با احترام به همه فیلمنامه نویسان، یکی از مشکلات اساسی سینمای ایران فیلمنامه است، که حال که بحث فرهنگ عامه، بومی گرایی مطرح شده این مشکل قطعن بیشتر خواهد شد، اتفاقن پیشنهاد کلی دارم، مساله ای که در سینمای اروپا و امریکا سالهاست انجام می شود، تعامل بین داستان نویسان و فیلمنامه نویسان، یا استفاده از داستان های داستان نویسان معاصر که خدا رو شکر کم هم نیستند، این تعامل هم به فیلمنامه نویس کمک می کند هم  راه کارگردان را برای پیمودن مسیر تولید اثر هموار می کند،

جناب امین در بخش پایانی گفتگو اندکی درباره سطح بازیگران استان گیلان بفرمایید؟

همانقدر که در زمینه فیلمساز در گیلان غنی هستیم، بی اغراق در زمینه بازیگری بسیار سرآمد تر هستیم، گو اینکه  فیلمسازان در سالهای دور آنچنان تمایلی به استفاده از بازیگران گیلانی نداشتند، اما همیشه هستند پیشگامانی در هنر که راه را برای سایرین هموار می کنند، جا دارد یادی کنم از زنده یاد عباس امیری و وبازیش در فیلم عروس بهروز افخمی که خب بالطبع افخمی از سریال کوچک جنگلی با زنده یاد امیری آشنا شده بود، بهرحال تا سالها کارگردانان به بازیگران گیلانی اعتماد نمی کردند، اما کم کم با درخشش اسانید بازیگری همچون انوش نصر، حسین توشه، رضا میرمعنوی، بهمن صادق حسنی، حجت صفاریان مهدی مددکارو… در نسل جوانتر دوستان عزیزم  با پشتکار و پژوهش در بازیگری توانستند اعتماد فیلمسازان را به خود جلب کنند،

سخن پایانی اگر دارید بفرمایید؟

کماکان معتقدم که تعامل فیلمسازان جوان انجمن سینمای جوان و طرح تشویقی استفاده از بازیگران تئاتر برای فیلمهای کوتاه محک خوبی برای بازیگران جوان است همچنین برپایی جشنواره هایی برای اینکه فیلمسازان جوان بطور جدی درباره آیین و فرهنگ و تمدن گیلان دست به کار شوند و به امید خدا این
قصه ها استخراج و در فضای زیبا و بکر گیلان تولید شوند،