در سال ۱۴۰۲,نه تورم مهار شد و نه تولید رشد کرد

چالش‌های اقتصادی و اجتماعی جدی دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۳

علی کریمی پاشاکی_ روزنامه نگار___حاکمیت ودولت سیزدهم در سال ۱۴۰۳با چالش های بیشماری براساس واقعیات موجود مانند سال ۱۴۰۲ و یا ‌شاید شدیدتر روبرو خواهد بود. به نظر می رسد، حاکمیت در چند راهی های متعدد تصمیم گیری و تصمیم سازی قرار دارد و در اولویت قرار دادن برای حل و فصل و یا مقابله […]

علی کریمی پاشاکی_ روزنامه نگار___حاکمیت ودولت سیزدهم در سال ۱۴۰۳با چالش های بیشماری براساس واقعیات موجود مانند سال ۱۴۰۲ و یا ‌شاید شدیدتر روبرو خواهد بود.
به نظر می رسد، حاکمیت در چند راهی های متعدد تصمیم گیری و تصمیم سازی قرار دارد و در اولویت قرار دادن برای حل و فصل و یا مقابله با این ابر چالشها و چالشها ، در تردید کامل است و دولت سیزدهم به عنوان مهمترین عضو حاکمیت در تردید
می باشد، که این حالت تردید را تا ابد نمی تواند ادامه دهد و می بایست با قبول مسئولیت و قبول هزینه‌ها و تبعات آنها ،نسبت به حل و فصل و یا مقابله با آنها ،هرچه زودتر عمل نماید تا با ادامه ی سیاست تردید و دودلی در مدیریت اجرایی کشور ،بیش از این زمان و منابع و منافع ملی را از دست ندهد.

چند راهی حجاب حداکثری و افزایش تورم ، گرانی های لجام گسیخته و عدم پاسخگویی

از دهها معضل و مشکل موجود که در مناسبات اقتصادی،اجتماعی،فرهنگی،
سیاسی کشور و چالش‌های دیپلماتیک و سیاست خارجی و عدم ارتباط مؤثر با دنیا تا وضعیت نابسامان معیشت مردم ، تورم و گرانی های افسارگسیخته که هر کدام در به زانو در آوردن یک نظام
می تواند کافی باشد ،فعلا چالش های مسئله ی حجاب و تورم و گرانی در اولویت دولت سیزدهم قرار دارد.
در سال ۱۴۰۳با توجه به یکدست بودن قوا و حاکمیت ، برخی نمی توانند ،کاستی ها و کمبود ها و…را به اصلاح طلبان و یا اعتدالیون نسبت دهند ،بلکه باید کل مسئولیت آنچه را انجام می دهند ،بپذیرند زیرا دولت سیزدهم محصول ادغام نهادهای انقلابی و مدعی حل مشکلات در دستگاههای اجرایی کشور می باشد و همین واقعیت ،کار را برای کسانی که در دولت های آقایان خاتمی و روحانی به کار سلبی و تهمت زدن و بهانه گیری و…عادت کرده بودند ،دشوار ساخته است.
اما مهمترین دو راهی پیش روی دولت سیزدهم و حاکمیت یکدست:
در جه اول حجاب و در ادامه افزایش تورم ، گرانی ها

۱_حجاب و مقابله با بی حجابی

مهمترین و نخستین دو راهی پیش روی دولت آقای رئیسی و طرفداران حاکمیت یکدست ، موضوع حجاب و پوشش زنان است.
واقعیت این است که بخشی از دختران و بانوان نسل جدید و بانوان نسل های گذشته با همراهی بخشی از مردان، زیر بار پوشش رسمی اعلام شده از سوی حاکمیت نمی روند و حاضر به بازگشت به عصر « پیشا مهسا» نیستند و صد البته الزاماً عناد سیاسی و ایدئولوژیک هم ندارند ،بلکه از موضوع حجاب و پوشش، طرز تلقی دیگری دارند و پوشش را حریم خصوصی خود می دانند که کسی نباید در آن مداخله و یا متوسل به خشم و زور شود تا طرز تلقی خود را به آنان تحمیل نماید.
در این رابطه آنقدر از زور و تهدید تاکنون به اشکال مختلف توسط حاکمیت و طرفداران حجاب حداکثری استفاده شده است که از موضوع حجاب به جای باور و اعتقاد مذهبی به چشم یک تخلف نگریسته شده و میشود.
آیا سیاست های تهدید کننده در ارتباط با استفاده از ماهواره و پیام رسان های فیلتر شده و گوش دادن به موسیقی های غیر قابل قبول حاکمیت و… تاکنون مؤثر بوده است ؟!
قطعاً این موضوع هم به مرور زمان می رود کنار همان ممنوع هایی که نظام اعلام کرده بود.!! و عادی شدند.
برای دختر و پسری که در خانواده ی صددرصد مذهبی و انقلابی به زعم حاکمیت بزرگ نشده و یا از مادر و پدر شنیده ،شنیده های متنوع را،این نسل دیگر نمی خواهد مانند نسل های گذشته تحمل کند و تحمیل برخی سیاست ها را بپذیرد.
هم اکنون برخی از دانش آموزان و دانشجویان مخاطب های صدا و سیما و برخی نهادهای فرهنگی دولتی نیستند و سر در اینترنت دارند و فهم چرایی و مداخله و امر و نهی فلان مأمور با لباس رسمی و یا فلان مأمور لباس شخصی و بدون لباس رسمی برایشان دشوار است و تهدید و ترساندن در حالی که در سال های گذشته هزینه‌های بسیاری از طرح های آنچنانی برای مهار اعتراضات پرداخته شده است ،عملا راهکار مناسبی نیست و قطعاً پس از مدتی کارآیی خود را از دست خواهد داد.
در ضمن به نظر
می رسد ،دولت به پایگاه اجتماعی خودش هم نظر دارد و می خواهد جامعه را به دو بخش تقسیم کند ،
اول_ بخش متدینین
دوم_ بخش غیر متدینین
حال دولت سیزدهم که خود را نماینده ی متدینین می داند در این هماورد می خواهد جماعت متدین را راضی نگه دارد،اما چگونه ؟
وقتی که دولت هم از متدینین و هم غیر متدینین مالیات
می گیرد ،مگر می تواند به یک بخش خدمات بدهد و به بخش دیگر جامعه خدمات ندهد ؟!
علی ایحال ،دولت سیزدهم و حاکمیت در مواجهه با نسل جدید که رفتار هایشان را نشان داده اند ،دو راه بیشتر ندارد:

_ یا وضع بوجود آمده را تحمل کند…
_ یا به تکرار رفتارهای قبل روی آورد که در سال های گذشته تجربه شده است.

حال اگر به رفتارهای سال های گذشته روی آورد آیا وقتی ماجرای یک مهسا امینی، کشور را ۶ ماه درگیر التهاب کرد و همه ی عرصه ها از جمله دیپلماسی ،فرهنگی،اقتصادی و اجتماعی را تحت تاثیر قرار داد ،مهسای بعدی ( جریان فیلم برداری یک روحانی از یک خانم در درمانگاهی قم )احتمالی دیگر چه خواهد کرد ؟!
پس ضرورت دارد تا عقلای حاکمیت این همه میدان تاخت و تازه بی ثمر به تندروها ندهند و ضمن بازگشت به سیاست های استاندارد و منطقی اقتصادی و اجتماعی و جبران ناملایمات زندگی مردم ،در ارتباط با مسئله ی حجاب ، با طناب پوسیده ی عده‌ای تندرو به چاه نیفتند و موضوع را بخوبی مدیریت نمایند!!!!